Search This Blog

Slider

COMENTARISTAS

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΔΙΕΘΝΗ

ΕΠΙΣΤΗΜΗ

ΚΟΙΝΩΝΙΑ

» » Γιατί ράγισε το γυαλί




Η ανεπίσημη συζήτηση μεταξύ της υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά και του διεθνούς γλύπτη Κώστα Βαρώτσου για τη μεταφορά του «Δρομέα» στα Σκόπια είναι το φλέγον ζήτημα των καλλιτεχνικών ειδήσεων από το βράδυ της Καθαρής Δευτέρας...


Ξεπέρασε μάλιστα τις διαστάσεις του ρεπορτάζ καθώς φιλότεχνοι και μη, λάτρεις της σύγχρονης φόρμας αλλά και πολέμιοι (οι παλιοί ας θυμηθούν τι έγινε το 1988 όταν τοποθετήθηκε στην πλ. Ομονοίας), πολιτικοί και δημοσιογράφοι ενώθηκαν μπροστά στο φημολογούμενο ενδεχόμενο να μετακινηθεί το 8μετρο άγαλμα στην πρωτεύουσα της Βόρειας Μακεδονίας και στη θέση του να τοποθετηθεί το χάλκινο άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου που βρίσκεται σε κεντρική πλατεία της.

Ωστόσο, καμία επίσημη πρόταση δεν διατυπώθηκε από την υπουργό, όπως υποστηρίζει με δήλωσή της στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, αν και συζήτηση έστω ανεπίσημη ή διερευνητική για το θέμα έγινε, όπως επιμένει ο καλλιτέχνης με δηλώσεις του στην «Εφ.Συν.» (12/3) και σε πολλά μέσα ενημέρωσης.


Ο δρομέας... ο καταδρομέας μάλλον στην εμπόλεμη ζώνη των μίντια.
«Ανεβάζουν» μια περί ανέμων κοσμική «συζήτηση» της Ζορμπά σε μείζον θέμα.
Ας πρόσεχε.
Αλλά αυτό συμβαίνει με την Ιστορία: αναγκάζεται να συναναστρέφεται με αγάλματα.
Γιώργος Βέλτσος


Δικαιολογημένα να εγείρονται ερωτήματα και αντιρρήσεις για τη μετακίνηση του «Δρομέα», που βρίσκεται απέναντι από την Εθνική Πινακοθήκη και το «Χίλτον».

Το εμβληματικό γλυπτό, κατασκευασμένο από γυαλί και σίδερο, είναι τοπόσημο των Αθηνών, αναγνωρίσιμο, ένα από τα σημαντικότερα έργα σύγχρονης τέχνης προορισμένα για ανοιχτούς χώρους, που η παρουσία του στην πόλη μας εξοικείωσε κατά κάποιο τρόπο τον κόσμο με τα έργα τέχνης σε δημόσιο χώρο. Τομέας στον οποίο έχει διακριθεί εδώ και δεκαετίες ο καλλιτέχνης και καθηγητής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης Κώστας Βαρώτσος, καθώς γλυπτά του κοσμούν πολλούς δημόσιους χώρους από την Ελλάδα, την Κύπρο και την Ιταλία μέχρι τις ΗΠΑ, την Ελβετία και άλλες χώρες.

Είναι τιμή για τους καλλιτέχνες να δημιουργούν έργα τέχνης με προορισμό την ανταλλαγή τους, να εκπροσωπούν δηλαδή σε εθνικό επίπεδο τη χώρα τους. Ωστόσο, όταν αυτό συμβαίνει αφορά επίσημη πρόταση - με ρήτρες, συμφωνίες, αμοιβές, κ.λπ. - που εκφέρεται από το υπουργείο Πολιτισμού. Άρα, όταν η υπουργός Μυρσίνη Ζορμπά δηλώνει ότι επίσημη πρόταση δεν έγινε, δεν ψεύδεται. «Καμία πρόταση δεν υπάρχει για τη μεταφορά του “Δρομέα”, είναι κάτι χωρίς βάση.

Άλλωστε το γλυπτό ανήκει στον Δήμο Αθηναίων. Στο πλαίσιο μιας γενικής συζήτησης με σημαντικούς Ελληνες καλλιτέχνες, ανάμεσά τους και με τον κ. Κ. Βαρώτσο, κουβεντιάστηκαν και σχολιάστηκαν πολλά, ωστόσο τέτοια πρόταση όχι.

Οι προτεραιότητές μου είναι άλλες, εξάλλου τυχόν ανταλλαγές μνημείων ή αλλαγές ταμπελών ανήκουν στις αρμοδιότητες άλλων υπουργείων. Λυπάμαι για τον θόρυβο και τον ηθικό πανικό που ορισμένοι έσπευσαν να επιδείξουν», είναι η δήλωση της κ. Ζορμπά στο ΑΠΕ, σε αυτή επιμένει και σε αυτήν παραδέχεται τη συνάντηση που είχαν στο γραφείο της με τον Κώστα Βαρώτσο.

Από την πλευρά του ο καλλιτέχνης δήλωσε στην «Εφ.Συν.» και στον Απόστολο Λυκεσά, ότι «πρόκειται για μια σουρεαλιστική πρόταση χωρίς νόημα, οπότε η θέση μου είναι αρνητική. Με δεδομένο ότι έχω τα πνευματικά δικαιώματα του έργου, δεν υπάρχει καμιά περίπτωση να προχωρήσει μια τέτοια ιδέα χωρίς τη δική μου σύμφωνη γνώμη».

Θύμισε ότι το έργο ανήκει στον Δήμο Αθηναίων - τοποθετήθηκε στην Ομόνοια επί δημαρχίας Μιλτιάδη Εβερτ - και διευκρίνισε ότι κατά τη διάρκεια της συνάντησής του με τη Μυρσίνη Ζορμπά την περασμένη Παρασκευή, συζήτησαν κυρίως για θέματα που αφορούν το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και τον χώρο των εικαστικών γενικότερα.

Σε συνέντευξή του στο Liberal ο κ. Βαρώτσος περιγράφει τη σκηνή ως εξής: «Μόλις κάθισα, η κ. Ζορμπά μού είπε “έχω μια ιδέα”. Τη ρώτησα ποια ήταν, νομίζοντας πως θα μου μιλήσει για το μουσείο, για τα προβλήματα που υπάρχουν στον χώρο τον δικό μας. Ομως η υπουργός μού λέει: “Τι θα έλεγες να μεταφέρουμε τον “Δρομέα” στα Σκόπια και να μας στείλουν αυτοί έναν Μεγαλέξανδρο εδώ;”. Αυτή η συζήτηση πήρε τις διαστάσεις που όλοι γνωρίζουμε και τίποτα παραπάνω».

Το θέμα πήρε πολιτικές διαστάσεις. Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος της Βόρειας Μακεδονίας, Μίλε Μποσνιάκοφσκι, διέψευσε την ανταλλαγή των αγαλμάτων και υπογράμμισε:

«Σύμφωνα με τη Συμφωνία των Πρεσπών κατά την προσεχή περίοδο σε όλα τα μνημεία τα οποία αποτελούν κομμάτι της ελληνικής ιστορίας θα υπάρχει ειδική σήμανση και θα αναφέρονται ρητά ως τέτοια. Αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει κάποια άλλη πρωτοβουλία που εξετάζεται από την κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας».

Θέση για το θέμα πήραν η τομεάρχης Πολιτισμού της Νέας Δημοκρατίας Ολγα Κεφαλογιάννη και η εκπρόσωπος Τύπου του κόμματος και ευρωβουλευτής Μαρία Σπυράκη, που κατά την ενημέρωση των πολιτικών συντακτών σημείωσε: «Ξεπερνά κάθε όριο φαντασίας η πρόταση της υπουργού Πολιτισμού να ανταλλάξει τον “Δρομέα”, ένα σύμβολο της σύγχρονης Αθήνας που έχει την υπογραφή του διεθνούς φήμης γλύπτη κ. Κ. Βαρώτσου, με ένα κακέκτυπο άγαλμα του Μ. Αλεξάνδρου, σύμβολο της παραχάραξης της Ιστορίας από την πλευρά της γειτονικής χώρας». Επίσης, η υπεύθυνη τομέα Πολιτισμού & Αθλητισμού του ΚΙΝ.ΑΛΛ., Χαρά Κεφαλίδου, η οποία μάλιστα κατέθεσε ερώτηση προς την υπουργό Πολιτισμού με τίτλο: «Περιμένουμε όλη την αλήθεια για τον “Δρομέα”».

Βασιλική Τζεβελέκου





«
Next
Νεότερη ανάρτηση
»
Previous
Παλαιότερη Ανάρτηση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Leave a Reply